Deze Peugeot 203 uit 1956 werd bij ons aangeboden voor het meten van
koppel en vermogen, middels een run in de testcabine. Tevens wilde de
eigenaar meer vermogen en een meer optimaal benzineverbruik. De auto
heeft standaard een compressieverhouding van 6.8 en 42 pk in het blok. Na
volledige tuning, met authentieke middelen en onderdelen, is de
compressieverhouding 9.5:1 en levert het blok ruim 80 pk. Wat er ondermeer
gebeurde: de cilinderbussen werden opgeboord van 1230 tot 1482 cc, zoals
Darl'Mat, de bekende Peugeottuner uit de jaren vijftig ook deed bij de auto's
die hij klaarmaakte voor de ralley van Monte Carlo en de Giro Italia. Een
origineel fabrieks spagetti uitlaatspruitstuk zorgt ervoor dat elke cilinder zijn
eigen afvoer kreeg. De diameter van het uitlaatsysteem is vergroot van 35
naar 45 mm, voor een betere afvoer. Voor een goede koeling werd een
koperen koelblok geplaatst.
Een origineel Gilbert-kleppendeksel maakt het mogelijk een dubbele
carburateur te plaatsen, voorts werd in België een "snellere" nokkenas
gemaakt. De in- en uitlaatkanalen zijn voor een betere gasflow ingrijpend
bewerkt. Ook is de klephoek veranderd van 30 naar 45 graden, hetgeen een
betere doorstroming oplevert. Ook is de kleptiming aanzienlijk gewijzigd en de
lifthoogte van de kleppen sterk vergroot.
VERDUBBELING PK’S
De Donkervoort is alweer zo'n 25 jaar een bekende verschijning op de
Nederlandse wegen, maar zeker ook op circuits. Speed Centre tunede diverse
Donkervoorts waarbij de nadruk lag op enerzijds meer vermogen, maar
anderzijds ook op zaken zoals de verbetering van het koelsysteem:
Regelbaar motormanagementsysteem (KMS);
Gemodificeerd gasklephuis met een gasklep voor elke cilinder;
Programmeerbare computer;
Speciaal door Speed Centre ontwikkeld airbox-inlaatsysteem;
Essing dieseltuning.
AIRBOX KOELSYSTEEM
GALERIE
tel: 0345684477