Garageperikelen
Bericht van Henk Steevens
Garageperikelen.
Zoals ik in een vorige aflevering heb omschreven, had ik de CVH motor van
de 4-4 van mijn vrouw gewisseld voor een nieuwe Ford Zetec injectie motor.
Het motormanagement dat ik hierbij had aangeschaft moest worden ingeregeld, zodanig dat bij
de juiste belasting de juiste hoeveelheid brandstof werd ingespoten .
Dat heb ik door de leverancier laten doen , Er was vermogen genoeg maar
tevreden was ik hierover niet, de motor kreeg bij sommige toerentallen te
veel brandstof en er zat een hik in net boven het stationaire toerental .
Om dat goed te kunnen inregelen heb je een rollenbank nodig waarop de auto
wordt vastgebonden, zodanig dat de achterwielen de bank aandrijven alsof het
de openbare weg is, maar dan binnen , vooral ‘s winters is dat een prima
oplossing, omdat het dan buiten koud is .
De leverancier was niet in het bezit van dat gereedschap ,en deze kennis
,dus ben ik op zoek gegaan naar andere mogelijkheden ,dat valt nog niet mee
want je weet niet bij wie je moet zijn of waarbij je terecht komt .
Via de formule- Ford -racewereld ben ik in contact gekomen met Speedcentre
te Geldermalsen Zij waren niet bekend met het motormanagement systeem dat ik had
aangeschaft, dus de eerste keer dat ik de reis van Amsterdam naar
Geldermalsen had ondernomen was een vergeefse, ze misten een stukje
programma , dat speet ze zeer. Een weekje later kon ik er opnieuw terecht
en de auto werd op de pijnbank vastgebonden. De eigenaar ( Jaap van
Wuijckhuijse ) had versterking gezocht in de vorm van Dan Gouweloos van
Rataplanracing voor dit specifieke geval. Hierna te noemen professor Jaap en
Doctor Dan; dat bleek een goed team, de auto werd in zo’n 15 runs elke keer
weer door de versnellingen geschakeld en belast op toeren gebracht, en na
elke keer werd de uitkomst gemeten, en werden er via de laptop aanpassingen
gedaan om de prestaties te verbeteren.
Dat gaat er niet erg zachtzinnig aan toe, het toerental stond aan het einde
van de runs op zo’n 7000 in de hoogste versnelling en het uitlaatspruitstuk
kersrood .
Dat komt natuurlijk omdat de heren niet anders gewend zijn dan dat de klant
meer vermogen voor zijn geld wil, dat was hier natuurlijk anders .
Ik heb tussen de runs door de heren er eerst op gewezen ,dat deze auto door
mijn vrouw word gebruikt om bijvoorbeeld plantjes bij het tuincentrum te
gaan halen, en onderwijl regelmatig ingehaald wordt door een snorfiets ,het
mocht niet baten, het kwam allemaal wel goed beweerden zij, en de volgende
run werd het 7200 toeren en het spruitstuk nu karmijn rood .
Ik heb de heren er vervolgens op gewezen, dat de motor dan wel gloednieuw
was , de versnellingsbak en achteras zijn uit 1983 . Ook dat maakte niet
veel indruk .
Eindelijk waren ze tevreden en werd de auto ontkneveld en werd mij geboden
een rondje te gaan rijden, de auto was herboren, bij alle toerentallen
vermogen zat ,en geen hik meer te bekennen, een mooi rapport werd
meegeleverd met allerlei grafieken waarvan ik nu nog steeds niks begrijp ,
met het getal 110 pk erop, maar dat levert hij gelukkig pas bij toerentallen
die zeer waarschijnlijk nooit meer worden gehaald .
De eerste rit van het jaar was de (overigens voortreffelijk georganiseerde )
snertrit, waarbij de auto boven verwachting goed reed, met een gemiddeld
verbruik van 1 op 15. Ook mijn vrouw is er inmiddels blij mee en gaat er nu
vast en zeker wat meer mee rijden .
Zo: nu is de auto voorzien van een nieuwe schonere motor met veel meer
vermogen .
Een heel licht te bedienen koppeling ,door de montage van een koppeling uit
een Ford Fiesta ipv van een Focus ( dat kan heel goed omdat de auto zo licht
is ) een rembekrachtiger uit een Smart for 2 (omdat die evenveel weegt als
een Morgan 4-4) en een afneembaar stuur (zodat je veel gemakkelijker in en
uit kunt stappen ) een stuurschokbreker hoeft er niet op, omdat deze stalen
velgen heeft i.p.v. spaakwielen, die zijn vormvast en slingeren niet ( in
tegenstelling tot mijn +8) Kortom het is een gemakkelijk te bedienen en te
berijden autootje geworden ,aangepast aan de moderne tijd ,met toch een
klassieke uitstraling .
GALERIE
tel: 0345684477