Meten is weten: Triumph
Artikel uit: Triumph regio Zuid
Zaterdag 6 oktober zijn we met 13 CTH (Triumph) enthousiastelingen richting Geldermalsen
gereden, waar we onze voertuigen hebben losgelaten op de rollen testbank van het bedrijf
Speedcentre. Vanaf een uur of half tien druppelden de eerste deelnemers binnen en werden we
verwelkomd door onze regio coördinator en stond er koffie met cake voor ons klaar. Onder de
koffie de gebruikelijke kennismaking en de verhalen over hoeveel verschillende wegen er naar
Geldermalsen leiden. Rond een uur of tien kregen we een korte uitleg door Jaap van
Wuijckhuijse, die ons daarna mee nam naar de testruimte, waar we onze oldtimers mochten
loslaten op de door hem ontwikkelde rollen testbank.
Een voor een werden de auto’s vastgemaakt met sjorbanden, uitgelijnd op de rollen en
ventilatoren werden voor de auto’s gezet. Daarna liet Jaap de aanwezige paarden onder de
motorkap los op de rollen. Geen Britse paarden krachten, want volgens hem stond bhp voor
bullshit horse power!! Dit alles ging gepaard met veel lawaai, zowel van de motor, de banden en
het gegrom vanuit de uitlaten, de heerlijke geur van rubber, veel warmte en heel veel benzine
lucht. Soms zelfs van benzine in volledig onverbrande staat!
Maar dit kleine euvel (een losgetrilde benzineleiding) werd listig opgelost en de leiding werd
door middel van twee tie raps vastgeklemd aan het luchtfilter. Op de rollenbank werden onze
wagens aan verschillende metingen onderworpen, zoals het afgegeven vermogen op de rollen, het
rendementsverlies van de aandrijflijn, werkelijke snelheid versus kilometerteller aanduiding en de
verhouding lucht /brandstof bij zowel deellast als vollast. Dit laatste is een aardige indicatie hoe
het met de afstelling van de carburateurs is gesteld en een eventuele reden voor het slecht lopen
van de motor, een hoog verbruik of het gemis aan paardenkrachten.
Het resultaat van dit alles was dat sommigen met een somber gezicht hun auto van de bank
afreden, omdat van de verwachte paarden er de helft lag te slapen. Anderen stapten met een grote
smile achter het stuur en reden hun voertuig naar buiten, want 145 pk in een Stag en de 195 km/u
gehaald is iets om zeer gelukkig mee te zijn.
Tussen al het testwerk kregen we deskundig advies en vele tips van Jaap, die al ruim 25 jaar in dit
werk zit. En hij kan dat op een fantastische en zeer duidelijke manier overbrengen. Op zeer
Hollandse wijze, met de beide benen op de grond. Hij durft het zelfs aan om bestaande theorieën
aan te vechten, want volgens hem zegt koppel niets, het gaat om vermogen, terwijl alle
theorieboeken het omgedraaide melden.
Als laatste werden de kilometer- of mijlentellers gecontroleerd op werkelijke snelheid en kregen
wij allemaal een uitgebreid testrapport mee met de gemeten waarden. Deze dag was voor een
aantal deelnemers om direct een vervolgafspraak te maken om te kijken of er meer paarden voor
de wagen gespannen kunnen worden. Voor anderen nog eens goed te kijken naar de gebruikte
componenten in de aandrijflijn in verband met toeren versus snelheid verhouding.
Al met al een zeer leerzame dag, die door het mooie oktoberweer ook nog eens een leuke tocht
heen en terug heeft opgeleverd.
Ik denk dat ik namens alle deelnemers schrijf als ik onze regiocoördinator Peter van Nisselrooij
bedank voor de organisatie van deze geweldige dag, die wat mij betreft zeker voor herhaling
vatbaar is. Want voor een te overzien bedrag krijg je door de gemeten waarden een goed inzicht
in de motorische gesteldheid van je oldtimer (zoals je Triumph)en dat geeft je een goede basis
voor eventuele vervolgstappen.
Siebe van der Linden
GALERIE
tel: 0345684477