Speedcentre's vermogenstestbank de oplossing vor al uw problemen met klassiekers!
Deze Peugeot 203 uit 1956 werd bij ons aangeboden voor het meten van koppel en vermogen, middels een run in de testcabine. Tevens wilde de eigenaar meer vermogen en een meer optimaal benzineverbruik. De auto heeft standaard een compressieverhouding van 6.8 en 42 pk in het blok. Na volledige tuning, met authentieke middelen en onderdelen, is de compressieverhouding 9.5:1 en levert het blok ruim 80 pk. Wat er ondermeer gebeurde: de cilinderbussen werden opgeboord van 1230 tot 1482 cc, zoals Darl'Mat, de bekende Peugeottuner uit de jaren vijftig ook deed bij de auto's die hij klaarmaakte voor de ralley van Monte Carlo en de Giro Italia. Een origineel fabrieks spagetti uitlaatspruitstuk zorgt ervoor dat elke cilinder zijn eigen afvoer kreeg. De diameter van het uitlaatsysteem is vergroot van 35 naar 45 mm, voor een betere afvoer. Voor een goede koeling werd een koperen koelblok geplaatst. Een origineel Gilbert-kleppendeksel maakt het mogelijk een dubbele carburateur te plaatsen, voorts werd in België een "snellere" nokkenas gemaakt. De in- en uitlaatkanalen zijn voor een betere gasflow ingrijpend bewerkt. Ook is de klephoek veranderd van 30 naar 45 graden, hetgeen een betere doorstroming oplevert. Ook is de kleptiming aanzienlijk gewijzigd en de lifthoogte van de kleppen sterk vergroot.
VERDUBBELING PK’S
De Donkervoort is alweer zo'n 25 jaar een bekende verschijning op de Nederlandse wegen, maar zeker ook op circuits. Speed Centre tunede diverse Donkervoorts waarbij de nadruk lag op enerzijds meer vermogen, maar anderzijds ook op zaken zoals de verbetering van het koelsysteem: Regelbaar motormanagementsysteem (KMS); Gemodificeerd gasklephuis met een gasklep voor elke cilinder; Programmeerbare computer; Speciaal door Speed Centre ontwikkeld airbox-inlaatsysteem; Essing dieseltuning.
AIRBOX KOELSYSTEEM
HOME
GALERIE
tel: 0345684477