Meten iZ Weten: TVR  Artikel uit: TVR Meten Iz Weten - 2009. Tekst: Jan van der Hoek, foto’s Fred Stegeman   Aangezien ik ook wel eens wilde weten “of het nou waar is wat de fabriek in de folder had gezet” koerste ik onder een staalgrijze lucht op zaterdag 4 april jl. naar de Betuwe. Onze TVR-club had een evenement gepland bij Speedcentre in Geldermalsen. Daar konden alle TVR-rijders terecht voor een dagje “meten is weten”. Deze onderneming deed in ieder geval deie dag zijn naam eer aan, want 13 TVR’s werden op de vermogenstestbank gezet om te kijken hoeveel paarden er nou werkelijk in opdracht van de koetsier bezig waren in het vooronder. Onze troetelkinderen werden daaartoe tegen de rollenbank gereden, waarna met de spanbanden de achterwielen vakkundig op de rollen werden getrokken. Nadat ook de voorzijde goed werd vastgezet en de luchtblazers in stelling waren gebracht, werd begonnen met de metingen. We hadden het kunnen raden: Govert’s Chimaera was als eerste aan de beurt. Daarna volgeden nog meerdere Griffith’s, Chimaera’s en S3’s. Zelfs een Belgische TVR-rijder had de reis vanuit ons zuiderbuurland aanvaard om in Geldermalsen zijn overigens keurig onderhouden klassieker aan de test te onderwerpen. Nadat enkele TVR’s aan de tand waren gevoeld, liepen we met z’n allen naar buiten, want…. Wat een kabaal kwam daar de straat in rijden? Jan Timmermans had het beloofd: als het droog is, kom ik met de Lola. Nou, dat hebben we gemerkt! Een schitterende bolide waar de kracht vanaf blonk. Wie wilde, mocht van Jan ff achter het stuur zitten (niet rijden, zitten!) om alleen al dat gevoel te ervaren. Herman zorgde voor hilariteit door kruipend het racemonster te verlaten. Tsja, zo’n bolide stap je niet in, maar trek je aan. Maar niet alleen het uiterlijk schoon trok onze aandacht. Zodra de Lola Spyder naar binnen werd gereden, stond ook werkelijk iedereen er omheen, want dat wilden we graag zien. Het was een wonder dat de toilettegels nog allemaal op de muur zaten, want wat een geweld bracht de Lola op de rollenbank. Maar liefst 520 pk, stond op de uitslag te lezen. Daar werden de verzamelde TVR-adepten wel even stil van. Wie er aanleiding voor gaf, is schrijver dezes niet bekend, maar de motorkap werd omhoog geklapt en er werden twee luchtfilters van formaat verwijderd. Zou er zonder die kelken nog meer vermogen uit te peuteren zijn?Nee bleek het antwoord nadat de Lola wederom op toeren werd gejaagd. Als dat wel het geval was geweest, had ik subiet de afzuigkap thuis ook ontdaan van het luchtstroomverhinderende filter. Nadat Jan zijn Lola de garage uit reed, kon hij het uiteraard niet laten en joeg zijn bolide even heen en weer over het industrieterrein. Van deze fly-by zijn de kippen in de wijde omtrek nog van de leg. Inmiddels hadden we wel trek en daar was op gerekend. Op de bovenverdieping stonden broodjes, koffie en melk voor ons allen klaar. Natuurlijk gingen alle gesprekken over auto’s en in het bijzondeer over TVR’s. Van een enkeling dacht ik dat hij de kredietcrisis er bij haalde, maar het bleek toch te gaan om het vermogensverlies van zijn TVR. Vanuit comfortabele fauteuils en op zo’n bank waar je je eens echt in kunt nestelen konden alle foto’s aan de wand worden bewonderd. Want praktisch alles waar vier wielen onder zit heeft inmiddels bij Speedcentre op de rollenbank gestaan. Ook lag een prachtig boek vol foto’s op tafel van auto’s die eveneens de weg naar Geldermalsen hadden gevonden.
Speedcentre's vermogenstestbank de oplossing vor al uw problemen met klassiekers!
HOME
GALERIE
tel: 0345684477