Garageperikelen  Bericht van Henk Steevens Garageperikelen. Zoals ik in een vorige aflevering heb omschreven, had ik de CVH motor van de 4-4 van mijn vrouw gewisseld voor een nieuwe Ford Zetec injectie motor. Het motormanagement dat ik hierbij had aangeschaft moest worden ingeregeld, zodanig dat bij de juiste belasting de juiste hoeveelheid brandstof werd ingespoten . Dat heb ik door de leverancier laten doen , Er was vermogen genoeg maar tevreden was ik hierover niet, de motor kreeg bij sommige toerentallen te veel brandstof en er zat een hik in net boven het stationaire toerental . Om dat goed te kunnen inregelen heb je een rollenbank nodig waarop de auto wordt vastgebonden, zodanig dat de achterwielen de bank aandrijven alsof het de openbare weg is,  maar dan binnen , vooral ‘s winters is dat een prima oplossing, omdat het dan buiten koud is . De leverancier was niet in het bezit van dat gereedschap ,en deze kennis ,dus ben ik op zoek gegaan naar andere mogelijkheden ,dat valt nog niet mee want je weet niet bij wie je moet zijn of waarbij je terecht komt . Via de formule- Ford -racewereld ben ik in contact gekomen met  Speedcentre te Geldermalsen Zij waren niet bekend met het motormanagement systeem dat ik had aangeschaft, dus de eerste keer dat ik de reis van Amsterdam  naar Geldermalsen had ondernomen was een vergeefse, ze misten een stukje programma , dat speet ze zeer. Een weekje later kon ik er opnieuw terecht en de auto werd op de pijnbank vastgebonden. De eigenaar ( Jaap van Wuijckhuijse ) had versterking gezocht in de vorm van Dan Gouweloos van Rataplanracing voor dit specifieke geval. Hierna te noemen professor Jaap en Doctor Dan; dat bleek een goed team, de auto werd in zo’n 15 runs elke keer weer door de versnellingen geschakeld en belast op toeren gebracht, en na elke keer werd de uitkomst gemeten, en werden er via de laptop aanpassingen gedaan om de prestaties te verbeteren. Dat gaat er niet erg zachtzinnig aan toe, het toerental stond aan het einde van de runs op zo’n 7000 in de hoogste versnelling en het uitlaatspruitstuk kersrood . Dat komt natuurlijk omdat de heren niet anders gewend zijn dan dat de klant meer vermogen voor zijn geld wil, dat was hier natuurlijk anders . Ik heb tussen de runs door de heren er eerst op gewezen ,dat deze auto door mijn vrouw word gebruikt om bijvoorbeeld plantjes bij het tuincentrum te gaan halen, en onderwijl regelmatig ingehaald wordt door een snorfiets ,het mocht niet baten, het kwam allemaal wel goed beweerden zij, en de volgende run werd het 7200 toeren en het spruitstuk nu karmijn rood . Ik heb de heren er vervolgens op gewezen, dat de motor dan wel gloednieuw was , de versnellingsbak en achteras zijn uit 1983 . Ook dat maakte niet veel indruk . Eindelijk waren ze tevreden en werd de auto ontkneveld en werd mij geboden een rondje te gaan rijden, de auto was herboren, bij alle toerentallen vermogen zat ,en geen hik meer te bekennen, een mooi rapport werd meegeleverd met allerlei grafieken waarvan ik nu nog steeds niks begrijp , met het getal 110 pk erop, maar dat levert hij gelukkig pas bij toerentallen die zeer waarschijnlijk nooit meer worden gehaald . De eerste rit van het jaar was de (overigens voortreffelijk georganiseerde ) snertrit, waarbij de auto boven verwachting goed reed, met een gemiddeld verbruik van 1 op 15. Ook mijn vrouw is er inmiddels blij mee en gaat er nu vast en zeker wat meer mee rijden . Zo: nu is de auto voorzien van een nieuwe schonere motor met veel meer vermogen . Een heel licht te bedienen koppeling ,door de montage van een koppeling uit een Ford Fiesta ipv van een Focus ( dat kan heel goed omdat de auto zo licht is ) een rembekrachtiger uit een Smart for 2 (omdat die evenveel weegt als een Morgan 4-4) en een afneembaar stuur  (zodat je veel gemakkelijker in en uit kunt stappen ) een stuurschokbreker hoeft er niet op, omdat deze stalen velgen heeft i.p.v. spaakwielen, die zijn vormvast en slingeren niet ( in tegenstelling tot mijn +8) Kortom het is een gemakkelijk te bedienen en te berijden autootje geworden ,aangepast aan de moderne tijd ,met toch een klassieke  uitstraling .
Speedcentre's vermogenstestbank de oplossing vor al uw problemen met klassiekers!
HOME
GALERIE
tel: 0345684477