Meten is weten: Triumph Artikel uit: Triumph regio Zuid   Zaterdag 6 oktober zijn we met 13 CTH (Triumph) enthousiastelingen richting Geldermalsen gereden, waar we onze voertuigen hebben losgelaten op de rollen testbank van het bedrijf Speedcentre. Vanaf een uur of half tien druppelden de eerste deelnemers binnen en werden we verwelkomd door onze regio coördinator en stond er koffie met cake voor ons klaar. Onder de koffie de gebruikelijke kennismaking en de verhalen over hoeveel verschillende wegen er naar Geldermalsen leiden. Rond een uur of tien kregen we een korte uitleg door Jaap van Wuijckhuijse, die ons daarna mee nam naar de testruimte, waar we onze oldtimers mochten loslaten op de door hem ontwikkelde rollen testbank. Een voor een werden de auto’s vastgemaakt met sjorbanden, uitgelijnd op de rollen en ventilatoren werden voor de auto’s gezet. Daarna liet Jaap de aanwezige paarden onder de motorkap los op de rollen. Geen Britse paarden krachten, want volgens hem stond bhp voor bullshit horse power!! Dit alles ging gepaard met veel lawaai, zowel van de motor, de banden en het gegrom vanuit de uitlaten, de heerlijke geur van rubber, veel warmte en heel veel benzine lucht. Soms zelfs van benzine in volledig onverbrande staat! Maar dit kleine euvel (een losgetrilde benzineleiding) werd listig opgelost en de leiding werd door middel van twee tie raps vastgeklemd aan het luchtfilter. Op de rollenbank werden onze wagens aan verschillende metingen onderworpen, zoals het afgegeven vermogen op de rollen, het rendementsverlies van de aandrijflijn, werkelijke snelheid versus kilometerteller aanduiding en de verhouding lucht /brandstof bij zowel deellast als vollast. Dit laatste is een aardige indicatie hoe het met de afstelling van de carburateurs is gesteld en een eventuele reden voor het slecht lopen van de motor, een hoog verbruik of het gemis aan paardenkrachten. Het resultaat van dit alles was dat sommigen met een somber gezicht hun auto van de bank afreden, omdat van de verwachte paarden er de helft lag te slapen. Anderen stapten met een grote smile achter het stuur en reden hun voertuig naar buiten, want 145 pk in een Stag en de 195 km/u gehaald is iets om zeer gelukkig mee te zijn. Tussen al het testwerk kregen we deskundig advies en vele tips van Jaap, die al ruim 25 jaar in dit werk zit. En hij kan dat op een fantastische en zeer duidelijke manier overbrengen. Op zeer Hollandse wijze, met de beide benen op de grond. Hij durft het zelfs aan om bestaande theorieën aan te vechten, want volgens hem zegt koppel niets, het gaat om vermogen, terwijl alle theorieboeken het omgedraaide melden. Als laatste werden de kilometer- of mijlentellers gecontroleerd op werkelijke snelheid en kregen wij allemaal een uitgebreid testrapport mee met de gemeten waarden. Deze dag was voor een aantal deelnemers om direct een vervolgafspraak te maken om te kijken of er meer paarden voor de wagen gespannen kunnen worden. Voor anderen nog eens goed te kijken naar de gebruikte componenten in de aandrijflijn in verband met toeren versus snelheid verhouding. Al met al een zeer leerzame dag, die door het mooie oktoberweer ook nog eens een leuke tocht heen en terug heeft opgeleverd. Ik denk dat ik namens alle deelnemers schrijf als ik onze regiocoördinator Peter van Nisselrooij bedank voor de organisatie van deze geweldige dag, die wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar is. Want voor een te overzien bedrag krijg je door de gemeten waarden een goed inzicht in de motorische gesteldheid van je oldtimer (zoals je Triumph)en dat geeft je een goede basis voor eventuele vervolgstappen. Siebe van der Linden
Speedcentre's vermogenstestbank de oplossing vor al uw problemen met klassiekers!
HOME
GALERIE
tel: 0345684477